Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Nawigacja Nawigacja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Migration in Action – działaj i wspieraj!

Migration in Action – działaj i wspieraj!

Migration in Action to platforma zawierająca mapę procesów i czynników psychologicznych, które należy wziąć pod uwagę gdy mamy do czynienia z dzieckiem zróżnicowanym kulturowo i/lub językowo w szkole.

Migracja nie jest zjawiskiem ani nowym, ani rzadkim. Niemniej jednak zawsze budzi wiele emocji i to na różnych obszarach. To, czego nasi wschodni sąsiedzi doświadczyli w ostatnim czasie wywołało wśród Polaków falę spontanicznej, oddolnej pomocy, dając tym samym wyraz wsparcia dla Ukrainy. Są jednak obszary, które wymagają systemowych regulacji i zmian w prawie, aby mogły przynieść realną korzyść. Taką sferą niewątpliwie jest edukacja, a konkretyzując praca z dziećmi i młodzieżą odmienną kulturowo/językowo w polskich szkołach.

Ukraińscy uczniowie z doświadczeniem uchodźczym nie są jedynymi, którzy stanowią wyzwanie w klasach wielokulturowych. W Polsce od lat osiedlają się na stałe rodziny z najróżniejszych zakątków świata, a których to dzieci uczęszczają do polskich szkół. W większych miastach kadra nauczycielska niejednokrotnie doświadczyła pracy z uczniami z rodzin migracyjnych, jednak na wsiach czy w mniejszych miejscowościach może to być nowy i niełatwy sprawdzian sił. Nawet najbardziej empatyczny nauczyciel może mieć problem z identyfikacją potrzeb takich dzieci, dotarciem do nich czy po prostu przekazaniem wiedzy. W takiej sytuacji nieocenionym narzędziem do pracy z uczniami odmiennymi kulturowo/językowo może być platforma Migration in Action.

Migration in Action to internetowa mapa myśli opracowana przez dr Krystiana Barzykowskiego, pracownika Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jak zostało to podkreślone, platforma nie daje gotowych rozwiązań ani nie jest skrojona pod indywidualnego odbiorcę. To, co jest jej głównym celem i wartością to praktyczne zastosowanie pewnych schematów działania, opracowanych na potrzeby platformy przez rzetelnych psychologów-naukowców specjalizujących się w tematyce wielokulturowości i wielojęzyczności w edukacji. Migration in Action skonstruowana została jako swojego rodzaju drogowskaz oparty na modelu mapy myśli, dzięki czemu nauczyciel może udzielając odpowiedzi na kolejne pytania uzyskiwać wartościowe i adekwatne do rzeczywistej sytuacji informacje. Bogatszy o taką wiedzę może zastosować ją w praktyce wśród uczniów, których ma pod opieką w klasie. Jak wskazano w opisie platformy, głównymi obszarami, na których merytorycznie oparto wartość jej funkcjonowania są: umiejętność zidentyfikowania istotnych czynników odpowiadających za adaptację uczniów-migrantów w szkołach, lepsze zrozumienie problematyki doświadczenia migracji, diagnoza zasobów i umiejętności, dzięki którym możliwa będzie realna pomoc dzieciom w warunkach szkolnych oraz sprawniejsze odnajdywanie się nauczyciela w warunkach różnorodności kulturowej czy językowej.

Platforma z powodzeniem może stać się pomocą dla większości polskich szkół oraz innych zainteresowanych tematem placówek oświatowych. Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu z Centrum Transferu Technologii CITTRU UJ. Odsyłamy również do odwiedzenia strony Migration in Action tutaj. W niedługim czasie pojawi się polski przekład platformy.