Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Nawigacja Nawigacja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauka w służbie biznesu — analiza prawdziwych interesariuszy z aplikacją MISS®

Nauka w służbie biznesu — analiza prawdziwych interesariuszy z aplikacją MISS®

MISS® to narzędzie analityczne, korzystające z metod potwierdzonych badaniami naukowymi, które umożliwia skuteczne zmapowanie otoczenia organizacji, skwantyfikowanie wzajemnych wpływów interesariuszy oraz ocenę ich wpływu na osiąganie celów strategicznych.

Odpowiednio duży kapitał i dobry pomysł od dawna nie gwarantują sukcesu w biznesie. W czasach, gdy 90% startupów upada, w tym 10% w ciągu pierwszego roku działalności (Embroker, 2022; Failory, 2022; Forbes, 2015), obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest precyzyjna analiza interesariuszy znajdujących się w obrębie organizacji. Jak znaleźć realne i najważniejsze grupy osób wpływających na przedsiębiorstwo? Jak wykluczyć tych, którzy jedynie dużo mówią, a tak naprawdę niewiele mogą? Z pomocą przychodzi Anna Sławik, adiunkt na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz praktyk biznesu z ponad 10-letnim stażem oraz jej autorskie rozwiązanie o nazwie MISS®.

MISS® — 3 w 1: metoda, aplikacja, narzędzie

MISS® to kompleksowy zestaw narzędzi zamkniętych w 5. modułach, umożliwiający wszechstronną analizę interesariuszy. Najprościej rzecz ujmując, MISS® to:

  • metoda analityczna, potwierdzona przez badania naukowe oraz praktyków biznesu, dzięki której zidentyfikujesz podmioty, które mają realne znaczenie dla Twojej firmy,
  • aplikacja, która w przystępny sposób poprowadzi Cię przez proces identyfikowania i priorytetyzacji interesariuszy,
  • narzędzie, które pozwali Ci powiązać konkretnych interesariuszy z celami Twojej firmy, dzięki czemu będziesz lepiej rozumiał swoje otoczenie biznesowe, a przez to podejmował celne, bardziej opłacalne decyzje.

MISS® — metoda analityczna przetestowana przez przedsiębiorców

Podejście MISS® zostało przetestowane przez przedsiębiorców w firmach produkcyjnych i usługowych różnej wielkości. W każdym przypadku wyniki uzyskane za pomocą MISS® różniły się od tych uzyskanych przy użyciu intuicyjnego podejścia do identyfikacji interesariuszy. Co więcej, wszyscy respondenci — członkowie zarządów tych organizacji — potwierdzili wartość dodaną płynącą z systematycznych analiz przeprowadzonych za pomocą MISS®.

Tak więc MISS® to nie tylko metoda naukowa potwierdzona badaniami, ale również narzędzie sprawdzone i doceniane przez praktyków biznesu, umożliwiające efektywne zarządzanie strategiczne, poprzez pełniejsze zrozumienie i wykorzystanie potencjału prawdziwych oraz kluczowych interesariuszy.

 

W jaki sposób działa aplikacja MISS®?

Plakat BezkomproMISSowa analiza interesariuszy. Na plakacie widać okrąg w środku którego są sylwetki ludzi połączone liniamiAby narzędzie przyniosło wymierną korzyść, potrzebuje danych — o Tobie i Twojej organizacji. MISS® składa się z pięciu modułów, które ułatwią Ci rzetelną analizę (prawdziwych) interesariuszy skupionych wokół Twojego biznesu. Poniżej przedstawiamy poszczególne kroki do wykonania w aplikacji:

Moduł 1. Skanowanie otoczenia — w pierwszym etapie identyfikujesz wszystkich interesariuszy w otoczeniu biznesowym i przypisujesz ich do odpowiednich kategorii.

Moduł 2. Rozpoznanie układu sił w otoczeniu firmy — następnie badasz wzajemne oddziaływanie interesariuszy i przypisujesz im rolę w otoczeniu: reaktywną, aktywną czy krytyczną.

Moduł 3. Określenie strategicznych wskaźników sukcesu (KPI) - w tym kroku dodajesz wskaźniki, dzięki którym mierzysz, czy Twój biznes osiąga cele strategiczne, a także nadajesz im określoną wagę.

Moduł 4. Sterowanie zarządcze — w czwartym etapie wiążesz interesariuszy ze wskaźnikami i celami strategicznymi Twojej firmy. Oceniasz jakie grupy wpływu bezpośrednio oddziałują na powyższe oraz jak duża jest ich siła.

Moduł 5. Podejmowanie decyzji strategicznych — finalnie, na podstawie wprowadzonych danych, aplikacja przedstawia kilka opcji do wyboru strategicznych interesariuszy Twojej firmy.

Dodatkowo, aby zwizualizować wyniki analizy, otrzymujesz dwie mapy.

Mapa 1. Interesariusze strategiczni. Pokazuje grupę w czterech różnych wymiarach: charakteru wpływu na system, siły bezpośredniego wpływu na strategiczne wskaźniki sukcesu, zdolności do wywoływania reakcji w otoczeniu, ważności oddziaływania na nie.

Mapa 2. Układ sił w otoczeniu. Dzięki niej możesz ocenić wzajemne wpływy interesariuszy w analizowanym systemie.

Wykorzystasz je do wielu celów strategicznych: efektywności kosztowej, optymalizacji modelu biznesowego, strategii tworzenia wartości organizacji.

Rozszyfruj ekosystem swojej organizacji — wypróbuj aplikację MISS® z sesją konsultingową

Wejdź na stronę https://miss.uj.edu.pl/pl/ i skorzystaj z darmowej aplikacji MISS®. Dodatkowo otrzymasz dostęp do sesji konsultingowej, na której przeanalizujesz uzyskane wyniki swoich analiz wraz z twórczynią aplikacji, dr Anną Sławik. Serdecznie zapraszamy!

Autor tekstu: Magdalena Mróz-Benedyk