Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Nawigacja Nawigacja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Demo Day Innowacji Społecznych

Demo Day Innowacji Społecznych

W ostatnich latach na całym świecie nasila się trend rosnących oczekiwań interesariuszy podmiotów gospodarczych, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych w zakresie stosowania rozwiązań zgodnych z ideami zrównoważonego rozwoju, w szczególności pozwalających spełnić wymogi i standardy ESG (Environment, Social responsibility, Governance). Jednym ze sposobów rozwoju potencjału organizacji w tym obszarze jest adaptacja i wdrażanie innowacji społecznych. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom zapraszamy na Demo Day Innowacji Społecznych.

Kiedy: 16.06.2023, g. 9:00-15:30

Gdzie: Wydział Chemii UJ,
ul. Gronostajowa 2, Kraków

Program wydarzenia dostępny tutaj.

Obowiązkowa rejestracja tutaj (liczba miejsc w salach jest ograniczona).

 

Wszelkie pytania prosimy kierować na adres: pkw@uj.edu.pl.

 

Na Demo Day Innowacji Społecznych nie zabraknie także CTT CITTRU wraz z innowacjami Uniwersytetu Jagiellońskiego. Poniżej część z nich. Zachęcamy do galerii plakatów poniżej oraz do zapoznania się z krótkimi opisami innowacji.

BezkomproMISSowa identyfikacja interesariuszy

Interesariusze (czyli klienci) mają decydujące znaczenie dla długofalowego sukcesu firmy. Jednak wbrew pozorom nie tworzą oni jednorodnej grupy. Każdy interesariusz oczekuje czegoś innego i w inny sposób wpływa na organizację. Nie da się zadowolić wszystkich na raz, dlatego trzeba strategicznie rozpracować, którzy spośród interesariuszy zasługują na największą uwagę.
MISS® to naukowa metoda analizowania interesariuszy, która pomaga firmom zidentyfikować te podmioty, które naprawdę mają znaczenie dla ich biznesu. Jest ona dostępna w formie aplikacji, która w przystępny sposób przeprowadzi użytkownika przez proces identyfikowania i priorytetyzacji interesariuszy. Aplikacja pomaga również powiązać konkretnych interesariuszy z celami firmy oraz lepiej zrozumieć otoczenie biznesowe, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej trafnych decyzji.

Capturing Invisible - Wyobraź sobie przyszłość!

Kompleksowe badania oparte na jednej z najbardziej nośnych teorii XXI wieku [Sociotechnical Imaginaries (Jasanoff, Kim)], pozwalające na rozpoznanie lęków i oczekiwań społecznych związanych z konkretnymi technologiami.
Inspirujące warsztaty szkoleniowe dla twórców technologii.
Wykłady na temat roli socjotechnicznych imaginarów w kształtowaniu kierunków rozwoju technologicznego.
 
Dla kogo?
Przedsiębiorstwa i ośrodki badawcze rozwijające i wdrażające nowe technologie, na przykład zastosowanie robotów w edukacji, opiece, usługach itp. Elektromobilność, nowe technologie energetyczne, technologie biomedyczne, technologie rolnicze, VR i AR, technologie kosmiczne.

Korzyści analizy:

Lepsze dopasowanie komunikowania innowacji do potrzeb społecznych, diagnoza postrzeganego ryzyka i szans wdrożenia produktu, inspiracje dla tworzenia nowych produktów, adaptacja technologii do kontekstów kulturowych.

Efekty analizy:

Rozpoznanie kluczowych oczekiwań odbiorców wobec technologii, nowych praktyk i układów społecznych oraz identyfikacja kluczowych czynników akceptacji technologii i zmian.

StrongUJ - Sięgnij po pomoc w kryzysie zawodowym!

Praca jest ważną częścią naszego życia - spędzamy w niej ponad połowę tego czasu. Podejmowanie aktywności zawodowej jest nie tylko źródłem zarobkowania, zaspokajającym nasze materialne potrzeby. Może być powołaniem, dawać satysfakcję, możliwość rozwoju i zawodowego spełnienia. Niestety zdarza się, że w pewnych warunkach praca może prowadzić do wyczerpania psychicznego i fizycznego, które jest końcowym efektem stopniowego procesu wypalenia zawodowego.

Naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie wyszli naprzeciw rosnącym potrzebom osób dotkniętych problemem wypalenia zawodowego tworząc platformę StrongUJ. Jest to owoc kilkuletnich prac poświęconych problematyce stresu i wypalenia zawodowego realizowanych w Instytucie Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. To pierwsza tego typu platforma w Polsce dedykowana osobom w kryzysie zawodowym. Główną ideą platformy jest wsparcie psychologiczne osób aktywnych zawodowo poprzez zwiększenie świadomości w zakresie przyczyn i konsekwencji przeciążeń zawodowych, stanów wyczerpania oraz stymulowanie proaktywnej postawy w poszukiwaniu rozwiązań.

EDUBI Edukacyjna gra biznesowa

Gracz wchodzi w świat tworzenia modeli biznesowych i zarządzania firmą w formie rozrywki. Gra zaznajamia z kluczowymi pojęciami i rolami przedsiębiorcy, pozwala opanować podstawowe słownictwo, kształtuje zachowania w zakresie generowania pomysłu biznesowego i prowadzenia finansów firmy. Ponadto, gra kształtuje doświadczenia i postawy graczy w zakresie działań rozwijających firmę na rynku.

Dzięki swojej prostocie i uniwersalności gra jest dedykowana dla osób niemających wiedzy ani doświadczenia biznesowego i może być z powodzeniem stosowana:

· w inkubatorach przedsiębiorczości,

· w szkole na lekcji przedsiębiorczości,

· w urzędach pracy,

· w domu jako gra rodzinna.

Ewaluacja polskich szkół. Co dalej?

W grudniu 2021 roku niemal 700 dyrektorów i dyrektorek szkół  wyraziło swoje opinie o działaniu systemu ewaluacji zewnętrznych w szkołach i o rezygnacji przez MEiN z obowiązkowych ewaluacji. Pomimo zniesienia przymusu ewaluacji 1/3 badanych zamierza kontynuować ewaluacje wewnętrzne w swoich szkołach. Wnioski opisane w raporcie skłaniają do refleksji na temat przyszłości systemowych rozwiązań służących badaniu jakości pracy szkół.

WYGRAJ ZDROWIE - Gra rozwijająca kompetencje zdrowotne

Zdrowie jest najważniejszą wartością, zarówno z perspektywy jednostki, jak i całego społeczeństwa. Czas pandemii dodatkowo wzmocnił znaczenie zdrowia i pokazał, że kryzys zdrowotny ma skutki nie tylko dla konkretnych osób, ale również dla gospodarki, ekonomii czy polityki. Jednak nie każdy ma taki sam dostęp do zdrowia. Nierówności w tym obszarze związane są ze statusem społeczno-ekonomicznym, w tym przede wszystkim wykształceniem. Wiedza na temat zdrowia i zapobiegania chorobom, a także umiejętność jej pozyskiwania, przetwarzania, weryfikacji i zastosowania jest kluczowa. Kompetencje zdrowotne buduje się przez całe życie. Chodzi nie tylko o wiedzę medyczną opartą na dowodach, ale też o umiejętności współpracy i komunikowania w obszarze związanym ze zdrowiem oraz o krytyczną ocenę źródeł wiedzy.

PLAN'EAT! Powiedz mi co jesz, Europejczyku?

Jedzenie ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie. Style odżywiania oraz jakość i ilość przyjmowanych posiłków rzutują na dotykające nas schorzenia. Rosnący odsetek osób chorujących na otyłość w znaczącym stopniu dotyczy również mieszkańców Unii Europejskiej. W związku z plagą otyłości oraz związanymi z nią chorobami, Komisja Europejska podejmuje wiele działań mających za zadanie precyzyjne zidentyfikowanie problemu a przede wszystkim znalezienie efektywnych rozwiązań i zaimplementowanie ich wśród europejskiego społeczeństwa. Jedną z takich inicjatyw jest PLAN’EAT. PLAN’EAT to projekt badawczy prowadzony w ramach Horizon Europe Programme mający za główny cel zmianę nawyków żywieniowych wśród Europejczyków. Międzynarodowa grupa zespołów analizuje wpływ czynników ekonomicznych, środowiskowych czy kulturowych na to co i jakiej jakości jedzą mieszkańcy Europy. Inicjatywa bazuje na współpracy z lokalnymi rolnikami, producentami żywności, sprzedawcami czy restauratorami, którzy stanowią grupy konsultacyjne dla badających. Projekt przeprowadzany jest na różnorodnych grupach badawczych, w dziewięciu Living Labach na terenie UE. Działalność PLAN’EAT daje możliwość kształtowania odpowiednio dostosowanych dla poszczególnych krajów polityk żywieniowych, opartych o zdrowsze alternatywy, a skierowanych do osób w różnym wieku, pochodzących z odmiennych zbiorowości i z innymi modelami codziennego odżywiania. W rezultacie, badania PLAN’EATu korzystnie wpływają na lepsze zrozumienie problemu a w przyszłości pozwolą na kształtowanie zdrowszych zwyczajów na europejskich stołach.

Migration in action! Działaj i wspieraj!

Masowa migracja wojennych matek z dziećmi z okupowanej Ukrainy niewątpliwie wpłynęła na polskie społeczeństwo. Powszechna pomoc płynąca przede wszystkim od zwykłych ludzi oraz organizacji pomocowych uwrażliwiła Polaków na potrzeby osób w tak tragicznym położeniu. Jedną z nich jest kluczowa dla rozwoju dzieci edukacja w polskich szkołach i wynikające z tego bariery komunikacyjne czy też kulturowe. Ukraińskie dzieci, ale też inne przypadki uczniów odmiennych kulturowo w klasie, to niewątpliwie spore wyzwanie dla nauczyciela. Z pomocą przychodzi platforma Migration in Action.  

Migration in Action to wyjątkowo pomocne narzędzie dla nauczycieli, którzy pod swoją opieką w klasach mają uczniów zróżnicowanych kulturowo lub językowo. Skonstruowana przez psychologa mapa myśli pozwala w prosty sposób przejść nauczycielom, ale również rodzicom przez kolejne, istotne dla dziecka i jego edukacji etapy w budowaniu jego relacji z nowym środowiskiem szkolnym.

Platforma internetowa daje kompleksową i przystępną bazę wiedzy o skomplikowanym procesie adaptacji młodego człowieka w nowej, odmiennej kulturowo lub językowo rzeczywistości. Samej kadrze nauczycielskiej pozwala na okrywanie czynników wpływających na aklimatyzację dzieci w szkole oraz na lepsze zrozumienie samej problematyki migracji. Dzięki platformie, nauczyciel bogatszy w wiedzę umie poruszać się w tematyce różnorodności kulturowej a przede wszystkim identyfikować zasoby pozwalające na pomoc dziecku w nowym środowisku.

Kształcenie kompetencji miękkich poprzez zabawę – warsztaty dla osób dorosłych

Dorośli też się bawią. Dowodem na to są liczne wyjazdy integracyjne w korporacjach (i nie tylko) oraz setki firm eventowych obsługujących takie wydarzenia. Warto jednak pamiętać, że zabawa w świecie człowieka była żywo dyskutowana już starożytnej filozofii. W zasadzie wszystko, co współcześnie wiemy o zabawie, można wyprowadzić z dociekań Platona i Arystotelesa. Nie oznacza to jednak, że nowożytne badania nad zabawą nie były potrzebne. Wręcz przeciwnie, stwierdzenie Platona, że nauka i zabawa to rzeczy najwłaściwsze, jest właśnie wyzwaniem do postawienia zabawy jako przedmiotu badań filozoficznych, psychologicznych, socjologicznych a także pedagogicznych. Warto sobie uzmysłowić, że we wcześniejszych wiekach zabawa była czymś intuicyjnym. Ludzie nie musieli sobie tłumaczyć dlaczego się bawią. W XIX i XX wieku, kiedy do głosu doszły różne teorie związane z zabawą, coraz częściej na pierwszy plan wysuwają się utylitarne cele zabawy. Tak jest choćby w przypadku idei grywalizacji gdzie zabawa jest tylko środkiem do osiągnięcia innego celu, jakim jest np. zmiana nawyków. Takie traktowanie zabawy może być bardzo efektywne w różnych dziedzinach życia – w edukacji, wychowaniu ale także np. w handlu. Zaczęto też patrzeć na zabawę nie tylko w kontekście dziecka ale również osoby dorosłej (Ryszard Kantor, Zabawa w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego). Należy jednak pamiętać o tym, że w definicji zabawy istotne są dobrowolność i autoteliczny charakter oraz o tym, że pomiędzy przekonaniem kogoś poprzez zabawę do zmiany myślenia, czy nawyków a zwykłą manipulacją jest bardzo cienka linia. Skoro więc zabawa jest czymś naturalnym – również dla osób dorosłych – a jej utylitarne stosowanie jest przedmiotem badań naukowych, to może warto „przetestować” to w praktyce. Właśnie tego dotyczy niniejsza oferta.

Karpackie Epizody Wielkiej Wojny - Aplikacja mobilna z rozszerzoną rzeczywistością

Zapraszamy do zapoznania się z "Karpackimi Epizodami Wielkiej Wojny" – innowacyjnym narzędziem, które przybliża historię i dziedzictwo związane ze śladami I wojny światowej na terenie polskich Karpat.
Zespół dra Marcina Czarnowicza z Instytutu Archeologii UJ wraz z zewnętrznymi ekspertami pracuje i udoskonala aplikację od kilku lat. Celem jest przywrócenie pamięci o wydarzeniach z okresu Wielkiej Wojny, zwłaszcza walk, które miały miejsce na początku 1915 r. przełęczach karpackich.
Aplikacja "Karpackie Epizody Wielkiej Wojny" umożliwia dotarcie do miejsc, które często są trudno dostępne lub zachowały się w szczątkowej formie. Turysta, przemierzając wyznaczone szlaki w Rezerwatach Przyrody i jednocześnie korzystając z aplikacji, zostaje prowadzony przez kolejne punkty na wirtualnej mapie, gdzie otrzymuje szczegółowe informacje o wydarzeniach, które miały miejsce na danym terenie w okresie I wojny światowej.
Co czyni aplikację „Karpackie Epizody Wielkiej Wojny” wyjątkową? Oprócz tekstu, użytkownikom udostępniany jest duży zbiór archiwalnych materiałów zdjęciowych, filmowych oraz nagrań dźwiękowych. Jednak to, co naprawdę wyróżnia aplikację, to możliwość eksploracji realistycznych modeli 3D za pomocą technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR). Dzięki temu użytkownik może umieścić te modele w trójwymiarowym, otaczającym go świecie i poznać każdy ich szczegół.
Do opracowania tej aplikacji zaproszeni zostali specjaliści z różnych dziedzin, w tym naukowcy z Wydziału Historycznego UJ, graficy komputerowi, twórcy modeli 3D oraz programiści.
Pliki do pobrania
pdf
Program Demo Day Innowacji Społecznych
Zobacz galerię zdjęć